Problemy emocjonalne - grupa problemów obejmująca: zachowania autoagresywne w tym samookaleczania, próby samobójcze, bulimię i anoreksję oraz wycofanie rozumiane, jako brak kompetencji interpersonalnych i niemożności adaptacji. Techniki radzenia sobie z emocjami skupiają się przede wszystkim wokół ćwiczenia kompetencji składających się na inteligencję emocjonalną.
Moduł jest poświęcony na pracę z uczniem nadmiernie nieśmiałym, wycofanym, autoagresywnym, z wyuczoną bezradnością, zaburzeniami jedzenia.
W tym module dowiecie się Państwo:
Moduł Problemy emocjonalne opiera się na założeniu, że rozwój emocjonalny, jest jednym z najważniejszych obszarów funkcjonowania człowieka, ponieważ zaburzenia w na tej płaszczyźnie nie pozwalają na rozwinięcie swojego potencjału w innych dziedzinach. W skrajnych przypadkach np.: autoagresji, prowadzą wręcz do destrukcji i śmierci.
Wysokie zdolności poznawcze, przy niskich kompetencjach emocjonalnych nie gwarantują sukcesów w życiu, natomiast wysoka inteligencja emocjonalno-społeczna, nawet przy przeciętnej inteligencji poznawczej, daje zdecydowanie większe szanse na osiąganie celów życiowych . W kontekście nowej podstawy programowej, która kładzie nacisk na kształtowanie postaw przedsiębiorczych i wyposażenie ucznia w umiejętności pozwalające w sposób aktywny i kreatywny odnaleźć się na rynku pracy, rozwój sfery emocjonalno - wolicjonalnej jest tak samo ważny jak rozwój poznawczy, jednak wymaga od nauczyciela dodatkowych kompetencji i nowego spojrzenia na indywidualizację procesu kształcenia.
Ten moduł ma na celu poszerzenia warsztatu pracy nauczyciela o nowe – pozadydaktyczne – narzędzia i pokazanie w jaki sposób, komunikować się z uczniem, aby pomóc mu w osiągnięciu równowagi emocjonalnej.
Tematyka prezentacji WDN – Co warto wiedzieć o rozwoju emocjonalnym u dzieci i młodzieży? Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci?, Co to jest inteligencja emocjonalna i jak ją rozwijać?, Elementy inteligencji emocjonalnej, rola nauczyciela w konflikcie.
Tematyka zajęć wychowawczych - godzin wychowawczych z całą klasą, zajęć interwencyjnych w przypadku wystąpienia lub nasilenia problemu - wspieranie kompetencji emocjonalnych, wyrażanie i odbieranie uczuć – smutku, radości, gniewu, udzielanie koleżeńskiej pomocy ,empatia, wsparcie w trudnych chwilach, umiejętność wchodzenia w relacje, osobowości intro i extrawertyczne.